MASA itu EMAS :)

semakin hari semakin rindu :'(

em . ya ALLAH . rindunya aku kat dia , :'(  . adakah ini dugaan yang perlu aku lalui  . 
subhanallah . :( .

setiap masa ,setiap waktu ,setiap detik ,setiap saat aku memikirkan dirimu ,
:'( .
allahhuakbar :'( .

aku rindu akan gelak tawa mu .senyuman mu . mata mu .pipi mu :'( .
kau telah membuat hati ku cair dengan gelak tawa dan mata mu .
:'( 

Kau bilang bahwa kau mencintaiku
mengapa kau tinggalkan aku menangis dalam dingin
aku bersumpah kali ini berbeza
mengapa garis yang tampak begitu tua

Kau mengatakan bahawa aku adalah satu-satunya
yang bisa membuat kau merasa seperti itu
kau mengatakan kepada aku bahawa kau peduli tentang aku

Semua malam kau meletakkan dengan aku
sendirian dalam kegelapan di tempat tidur aku
sekarang aku akhirnya menyedari
kau hanya bermain-main dengan kepalaku

Cinta adalah suatu kata yang kuat
kata orang sering salah guna
sesuatu yang mereka anggap remeh
sesuatu perkara, mereka memukul dan penyalahgunaan

luka aku jalankan dalam diriku
ada darah di seluruh tempat
aku rasa aku benar-benar kehilangan kali ini
aku malu untuk menunjukkan wajahku 


sleeq-cun saja :)

Chorus:
Lagu ini bukan di radio setiap hari untukmu
Lagu ini tidak perlu kau kembali kepadaku
Lagu ini hanya ingin kau fahami ku sudah teruskan hidupku
Semuanya cun saja 
Tak perlu tinggalkan pesanan
Tak perlu buat panggilan
Ku tak perlu lagi kalau kau cuba mintak maaf
Lupakan sahaja
Diriku cun saja

Duduk di rumah seorang saja
Menulis lagu cinta
Menggunakan kisah ini tuk ceritakan

Chorus
Alyph:
Cun hidupku kini cun saja
Sejak kita memang cun semuanya
Sejak pisah itulah permulaannya untukku berhati-hati dgn buaya
Ngap ngap pendirianku tegap
Jumlah kali kita bertengkar memang genap
Untuk aku ke tahap ini silap kita memang patut sama-sama kene sepak pak pak
Tapi bukan niat aku tuk salahkan dirimu
Aku sedar ku juga ada kekuranganku
Tapi kalau bersifat mementingkan diri sendiri untuk kebaikkan bukan kurang ajar itu

Duduk di rumah seorang saja
Mengarang lagu cinta
Dengan mengembalikan kisah kitakan tapi jangan perasaan
Ohh..

Walaupun ini bab yang baru ada masa arah ku tak tentu
Tetap rindu kehadiranmu, tidak patut
Kerna ku takut

Chorus
Lagu ini,
Tandanya kamu masih sayangkan ku
Walaupun sudah tidak bersama lagi

Lagu ini,
Tandanya ku masih rindukanmu
Walaupun sudah tidak bersama lagi

Lagu ini,
Dengan lagu ini ku ingin memberitahu kamu bahawaku okay
Aku okay

Lagu ini,
Dengan lagu ini ku ingin memberitahu kamu jangan cakap tak boleh

Go to fullsize image
hmm . bnykkan dugaan hidup yang perlu kita lalui . um , 
oke,  td dea baru cll aku :) . dengan excited aku angkat :) . 
n then tiba tiba dea mara aku . dea kata aku mcx ngn org len . 
xpe lha . sabar aje :) .

even aku text dea pun , dea mara mara .
xpe lha  , sabar lagi :) .

aku suruh dea mara aku  , tapi dia kata dea MALAS nak marah . um .
aku tau kau sbnrnye mara kat aku , 
oke  , aku tau aku salah . tp kau jgn lha macm nyh .
aku ta suka  .akuu nak tgk kau HAPPY selalu , 
aku cuba yang terbaik tuk buad kau HAPPY  .
tapi aku mntk maap , aku ta dapat buad kau HAPPY slalu  .
SORRY ,  :'(

Go to fullsize image

Sejarah Solat 5 Waktu :)

.Nabi Muhammad SAW merupakan nabi terakhir yang diutuskan oleh Allah SWT untuk membimbing manusia ke arah jalan kebenaran. Tidak seperti umat nabi-nabi yang lain, umat nabi Muhammad telah diperintahkan untuk mengerjakan solat 5 waktu setiap hari. Ini merupakan kelebihan dan anugerah Allah SWT terhadap umat nabi Muhammad dimana solat tersebut akan memberikan perlindungan ketika di hari pembalasan kelak. Berikut diterangkan asal-usul bagaimana setiap solat mula dikerjakan.
  
Subuh:
Manusia pertama yang mengerjakan solat subuh ialah Nabi Adam a.s. iaitu ketika baginda keluar dari syurga lalu diturunkan ke bumi. Perkara pertama yang dilihatnya ialah kegelapan dan baginda berasa takut yang amat sangat. Apabila fajar subuh telah keluar, Nabi Adam a.s. pun bersembahyang dua rakaat.
Rakaat pertama: Tanda bersyukur kerana baginda terlepas dari kegelapan malam.
Rakaat kedua: Tanda bersyukur kerana siang telah menjelma.

                                                  Zohor:
Manusia pertama yang mengerjakan solat Zohor ialah Nabi Ibrahim a.s. iaitu tatkala Allah SWT telah memerintahkan padanya agar menyembelih anaknya Nabi Ismail a.s.. Seruan itu datang pada waktu tergelincir matahari, lalu sujudlah Nabi Ibrahim sebanyak empat rakaat.
Rakaat pertama: Tanda bersyukur bagi penebusan.
Rakaat kedua: Tanda bersyukur kerana dibukakan dukacitanya dan juga anaknya.
Rakaat ketiga: Tanda bersyukur dan memohon akan keredhaan Allah SWT.
Rakaat keempat: Tanda bersyukur kerana korbannya digantikan dengan tebusan kibas.

                                                    Asar:
Manusia pertama yang mengerjakan solat Asar ialah Nabi Yunus a.s. tatkala baginda dikeluarkan oleh Allah SWT dari perut ikan Nun. Ikan Nun telah memuntahkan Nabi Yunus di tepi pantai, sedang ketika itu telah masuk waktu Asar. Maka bersyukurlah Nabi Yunus lalu bersembahyang empat rakaat kerana baginda telah diselamatkan oleh Allah SWT daripada 4 kegelapan iaitu:
Rakaat pertama: Kelam dengan kesalahan.
Rakaat kedua: Kelam dengan air laut.
Rakaat ketiga: Kelam dengan malam.
Rakaat keempat: Kelam dengan perut ikan Nun.

                                                  Maghrib:
Manusia pertama yang mengerjakan solat Maghrib ialah Nabi Isa a.s. iaitu ketika baginda dikeluarkan oleh Allah SWT dari kejahilan dan kebodohan kaumnya, sedang waktu itu telah terbenamnya matahari. Bersyukur Nabi Isa, lalu bersembahyang tiga rakaat kerana diselamatkan dari kejahilan tersebut iaitu:
Rakaat pertama: Untuk menafikan ketuhanan selain daripada Allah yang Maha Esa.
Rakaat kedua: Untuk menafikan tuduhan dan juga tohmahan ke atas ibunya Siti Mariam yang telah dituduh melakukan perbuatan sumbang.
Rakaat ketiga: Untuk meyakinkan kaumnya bahawa Tuhan itu hanya satu iaitu Allah SWT semata-mata, tiada dua atau tiganya.

                                                     Isyak:
Manusia pertama yang mengerjakan solat Isyak ialah Nabi Musa a.s.. Pada ketika itu, Nabi Musa telah tersesat mencari jalan keluar dari negeri Madyan, sedang dalam dadanya penuh dengan perasaan dukacita. Allah SWT menghilangkan semua perasaan dukacitanya itu pada waktu Isyak yang akhir. Lalu sembahyanglah Nabi Musa empat rakaat sebagai tanda bersyukur.
Rakaat pertama: Tanda dukacita terhadap isterinya.
Rakaat kedua: Tanda dukacita terhadap saudaranya Nabi Harun.
Rakaat ketiga: Tanda dukacita terhadap Firaun.
Rakaat keempat: Tanda dukacita terhadap anak Firaun


Bidadari Ayiez :)



si mata boolaatt ? :) . oke , now dea buad mata lai lai amoi saje with double seven , :) . jangan main main yaww, :) . HAHA . :D
siyez sikit aiz post psl dea ny . EHEM ~! maaf , tengah sakit tekak memang mcm ny . :) . haha . sikid sikid ehem . maaf :)
kita tak sayang dea tapi kita CINTA kan dia  , ryte ? :)
hope dia akan jadi CINTA sejati saya  :D

DOA MENJANA SEMANGAT DAN HARAPAN :)

Doa merupakan ungkapan PERMOHONAN atau PERMINTAAN yang ditujukan kepada ALLAH S.W.T semata mata , dalam usaha untuk MEMENUHI HAJAT atau keperluan tertentu . 

DALAM HADIS YANG DIRIWAYATKAN OLEH ANAS BIN MALIK R.A MENJELASKAN BAHAWA DOA IALAH INTI ATAU OTAK IBADAT  



Doa merupakan satu mekanisme yang diberikan ALLAH kepada hamba-Nya yang lemah dan tidak berdaya  .


Firman ALLAH SWT :
maksudnya : berdoalah kepada Tuhan-Mu dengan merendah diri dan dengan suara yang lunak.sesungguhnya ALLAH tidak suka kepada orang yang melampaui batas







^^ kisah si gadiss :D .

korang kenal ta dea sape ? haa , lau nak tau nama dea ny SITI HAYDA*betulkan ?:)

huh . mata kau ny besar sgt lha :) . comel meyh :D . suka aku tengok . :) ,

sejak aku friend ngn dea ny .aku asyk ketawa aje ble chat ngn dea . :) . apy sgt weyh ! 

Go to fullsize image

oke you , terima kasih kerana hadir dalam hidup i oke :) .

Lawak ? nak tahu , bace lha :) .

Nak dijadikan cerita, pada zaman dahulu, ada seorang lelaki bernama Pak Pandir yang tinggal dihulu sungai di sebuah kampung. Nak dijadikan kisah lagi, tinggallah seorang polis berjiran dengannya. pada petang yang hening itu, berjalanlah Pak Pandir ke kedai untuk membeli kelambu kerana rumahnya terlalu banyak nyamuk. Sekembalinya dari kedai, dipasangnyalah kelambu itu pada katil bagi melindungi dirinya dari nyamuk.


Pada malam itu, datanglah polis si jiran tersebut ke rumah Pak Pandir untuk berborak-borak. Dicari-carinya Pak Pandir tetapi tidak berjumpa. Akhirnya keluarlah Pak Pandir dari bawah katil. Terkejut si polis kerana Pak Pandir tidur kat bawah katil sedangkan di katilnya ada kelambu. Bertanyalah si polis,

Polis: Awatnya tidoq bawah katil?

Pak Pandir: Saja....nak tipu nyamuk.

*

Seperti biasa Pak Pandir hendak pergi memotong getah. Mak Andeh menyediakan peralatan Pak Pandir. Pak Pandir pun pergilah nak memotong getah. 'Hati2 ya bang semasa tepi jalan besar tu nanti!' pesan Mak Andeh. Pak Pandir berjalan kaki melalui sebuah jalanraya untuk sampai di kebun getahnya. Semasa Pak Pandir berjalan di tepi jalanraya besar tersebut, ada sebuah papan tanda yang baru dipasang betul2 di depan kebunnya. Selepas dia membaca papan tanda tersebut, dia pun pulang hampa. Mak Andeh heran Pak Pandir pulang semula ke rumah lalu bertanya, 'Kenapa Bang?' Pak Pandir pun menjawab, 'Sejak bila la kerajaan tak bagi kita memotong getah. Diletaknya papan tanda besar di tepi jalan depan kebun kita tu papan tanda 'DILARANG MEMOTONG'.'


 *

Kenapa Nobita dengan Doremon tak mau datang ke Malaysia
sebab
kat  Malaysia ada  GIANT


*

Sam dan Dol sedang berehat setelah penat mempersiapkan kedai yang mereka akan buka dua-tiga hari lagi. Kedainya dah siap tapi barang-barangnya belum sampai lagi. Dalam berbual-bual, Sam mencadangkan mereka “mengenakan” orang yang bertanya tentang kedai mereka itu. Dol setuju saja — memang satu kepala dengan Sam. Tak lama kemudian, lalulah Pak Pandir di depan kedai mereka. Dilihatnya kedai itu kosong saja, lalu Pak Pandir bertanya kepada mereka berdua, “Anak-anak ni jual apa?” Sam dengan rasa geli perutnya (sebab dapat mangsa pertama) pun menjawab, “mangkuk hayun.”. Dol ketawa berdekah-dekah — kononnya kelakar le tu. “Laku jugak ye”, kata Pak Pandir pula. “Tinggal dua saja”, tambahnya sambil tersenyum dan berlalu

 *
Keesokan hari setelah piala dunia berakhir, zidane yang dikenal sebagai kapten dari pasukan Perancis, merasa malu kerana telah gagal memberikan kemenangan kepada negaranya.


Zidane ingin keluar rumah, tapi dia malu dilihat orang ramai. Maka menyamarlah dia dengan menggunakan pakaian perempuan dan make up. Tidak jauh dia keluar rumah, ada seorang nenek memanggil, “Zidane!!!kesini!!!”

Dia merasa malu, kerana penyamarannya sudah terbongkar. Dia segera berlari kembali ke rumah dan mengganti tema penyamarannya.

Kali ini dia keluar dengan menggunakan pakaian koboi dengan topi dan kacamata hitam. Sekali lagi tidak jauh dari rumah, dia dipanggil dengan nenek yang sama, katanya “Zidane!!! nak kemana?? ke sini dulu bro..”(Dalam bahasa prancis)

Zidane yang terbongkar penyamarannya, dengan kecewa dan segera berlari menuju rumah.

Kemudian dia mengganti tema penyamarannya. Kali ini dia menggunakan pakaian badut dengan make-up khas ala badut dan hidung khas badut.

Dia keluar rumah, dan tidak jauh dari rumahnya, dia bertemu dengan nenek yang sama, dan nenek itu memanggilnya, “Zidane!!!”. Dengan perasaan kecewa karena berkali-kali penyamarannya terbongkar oleh nenek itu, dia datang menghampiri nenek itu. Dengan nada agak kesal dan geram, Zidane berkata kepada nenek itu dengan bahasa Prancis, “nenek nak apa ha?? dari tadi panggil..”

                     
Kemudian nenek itu menjawab dengan suara agak berbisik, “ini aku, Bartez. Aku juga menyamar, jangan bising-bising ya..”



*

Nama Jepun yang haru biru

1. Yang pemarah - KEJI CACIMAKI
2. Yang tak suka brg mahal - SATO SUKAMURA
3. Yang bisu - KITA TADASUARA
4. Yang suka makan tose - NANACHI HITOSE
5. Yang suka lagu blues - APO NADIKATO
6. Yang suka belajar - ASIKO ULANGKAJI
. Yang kerap bikin ribut - WAKASI HURUHARA
8. Yang masih bujang - MATIMATI TAMOKASI
9. Yang masih gatal - ICHI BAWA
10. yang suka memasak -AJINO0MOTO DAHABISLA
11. Yang hidup menyusahkan orang - KICHI KICHI TAKMAUMATI

*

Jet Li walked into a pub in New York with his pal. He says to his pal: “Hey! That’s Steven Spielberg over there! God, I wish he’ll come over to say “hi”.


Spielberg suddenly walked over and gave the man a punch on the nose.

Li : “Hey!! What that’s for?!”

Spielberg : “You bloody Japanese killed my granddad when you bombed Pearl Harbour!”

Li : “I’m not Japanese! I’m Chinese!”

Spielberg : “Chinese, Vietnamese, Japanese, you’re all the same!”

Spielberg walks back to the other side. Then Jet Li calmly walks over to Spielberg and gives him a really heavy punch on the face.

Spielberg : “Hey! What that’s for….. !?!”

Li : “YOU BLOODY ASSHOLE! YOU SANK THE TITANIC!”

Spielberg : “No, I didn’t, an iceberg sank the Titanic!”

Li : “Iceberg, Carlsberg, Spielberg, you’re all the same!”

                                                         ~ End/Tamat~

p/s=post kali ini memang agak merepek.Maaflah kalau lawak di atas semua ini tak kelakar.Diubahsuai daripada yang terdapat di internet.Act,I'm not a joker and not born to be a joker. I'm a static and serious person.:P

Kawan :D

Kata Mak,
Kawan tu ibarat lebah,
Abis madu sepah dibuang...

Kata Ayah,
Kawan tu umpama bunga ros, Dipandang cantik,
Dipegang sakit...

Kata Atuk,
Kawan tu seperti air,
Terus mengalir...

Kata Nenek,
Kawan tu bak bulan,
Dipuja dan disanjung,
Tapi nun jauh di sana...

Kate Sedare,
Kawan tu macam makanan,
Kawan makan kawan...

Kata Abang,
Kawan tu seperti lembu,
Mengikut saje ape dikata...

Kata Kakak,
Kawan tu tak ubah macam durian,
Bau je busuk,
Tapi sedap dimakan...

Kata Adik,
Kawan tu macam biskut,
Kejap ade kejap takde...

Kata Aku,
Kawan tu tak kisahlah camner,
Walaupun dier...

IBARAT LEBAH,
UMPAMA BUNGA ROS,
SEPERTI AIR,
BAK BULAN,
MACAM MAKANAN,
SEPERTI LEMBU,
TAK UBAH MACAM DURIAN,
MACAM BISKUT,

Dier tetap kawan...
Tw x sebab ape?
Skali aku dah kawan ngan dier,
Selamenyer dier tetap kawan aku,
Itu cara aku berkawan...
Walaupun kita ader kekasih,
Tapi,
Teman tetap paling setia...
Walaupun kita punyai harta yang banyak,
Teman tetap paling berharga...

p/s:kelakar pun ade.

Go to fullsize image

Salam,

PERHATIAN:Ini post agak jiwang.Harap maklom.


Hari ini,bila saya bangun daripada tidur,
Tetiba saje saya teringat awak,
bila pertama kali kita berjumpa,
hati saya mengatakan,
"Ah,bencinya aku!"
Kesian awak ye..

tapi,awak dengan sabar,
menjadi teman x kira masa dan ketika,
ketika saya susah dan senang,
awak sentiasa di sisi,
itulah diri awak,
sentiasa sentiasa,'
"kawan masa senang mudah dicari,kawan masa susah seorang diri"
awak lain,
awak sentiasa bersama saya x kira susah dan senang,
hati saya mula terpikat dengan awak

setahun berlalu,
saya semakin sayang kat awak,
saya mula menyedari betapa pentingnya awak,
tapi,masa untuk kita bersama tinggal sedikit sahaja,
kalau boleh,saya x ingin membesar,
saya mahu saje bersama awak,
bukankah itu bagus?

hari yg dilalui terasa bahagia,
awak dan saya,
mereka juga,
kita belajar bersama-sama,
mengenali erti nilai persahabatan dan kehidupan,
mengenal mana yang baik dan buruk,
awak sangat berjasa terhadap saya.

tapi,setiap pertemuan ade perpisahan,
saya terpaksa berpisah dengan awak,
walaupun hati kata x rela,
tapi,kehidupan kita perlu diteruskan,
setiap kenangan manis kita bersama,
akan saya jadikan pegangagn,
dalam saya menghadapi liku2 di tempat orang,

Terima Kasih,Awak!
 
 
ny lha AWAK saya , :) .


Tentang Hati

Sekadar entri yang pendek.

Buat hati anda yang sedang berduka :)


Mari tanya diri kita. Benarkah?
 
 
Hati itu,

Hanyalah untuk pemilikNya,

Bukan untuk sesiapa,

Yang tidak layak,

Untuk memilikinya.


Hati itu,

janganlah kau berikan,

Kepada orang yang salah,

kerana biarkanlah dirimu,

terlebih dahulu yang merasainya.


Pada Ilahi, hatimu diberikan,

Bukan pada lelaki

mahupun perempuan,

Sesungguhnya, tuhanmu itu,

adalah pemilik kekal abadi

hatimu itu.

Jagalah hati,

Godaan syaitan akan diatasi,

Iman akan meningkat tinggi,

Tuhan pasti menyayangi.

aizuddinyusof(722011)
*

Bila kita menghadapi masalah atau keserabutan dalam kehidupan, tak dapat tidak, punca utamanya adalah hati kita.

Bila hati kita kurang elok, semua perkara pun akan menjadi kurang elok.

Apa yang menyebabkan hati itu menjadi kurang elok?

Berlainan bagi setiap orang.

Tapi, semua faktor yang berlainan ini menjurus kepada kurangnya mengingati Allah.

Sedarlah,

Bila kita mengingati Allah, Allah akan mengingati kita. Itu adalah satu yang pasti.

Tapi, adakah bila kita mengingati manusia, sudah pastikah manusia itu mengingati kita kembali?

Tepuk dada, tanya iman.
 
 
 
 
Jangan mudah awatif''.
Silap sekali tak semestinya silap selamanya.
Fikirkan yang di sebaliknya.
InsyaAllah, yang lebih cerah akan menanti.
Ingatlah ayat romantik Allah kepada kita:

وَمَكَرُواْ وَمَكَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ

"Mereka merancang dan Allah juga merancang.
Sesungguhnya Allah lah sebaik-baik perancang."
(al-Imran : 54)

Love or Like?

Assalamualaikum,


In  front of the person you love, your heart beats faster
But in front of the person you like , you get happy

In front of the person you love, winter seems like spring
But in front of the person you like, winter is just a beautiful winter.

If you look into the eyes of the one you love, you blush
But if you look into the eyes of the one you like, you smile.

In front of the person you love, you can' t say everything on your mind
But in front of the person you like, you can.

In front of the person you love, you tend to get shy
But in front of the person you like, you can show your ownself.

Then person you love comes into your mind every 2 minutes.
You can't look straight into the eyes of the one you love
But you can always smile into the eyes of the one you like.

When the one you love is crying, you cry with them
But when the one you like is crying, you end up comforting.

The feeling of love starts from the eye
And the feeling of like starts from the ear.

So if you stop liking a person you used to like
All you need to do is cover your ears,
But if you try to close your eyes
Love turns into a drop of tear and remains in your heart forever after.

End.

So, that's the differences between someone we like and someone we love?

I don't know.

But, the most important is to Allah, your love going to.

He's the one we should love to.

If you love Him, you'll get the real love that you hunt for.

If you love Allah,

You'll understand it.


This post is sound little bit complicated right?

What all of you think?

Is it true the differences?

Pen off~
 
Al-Quraan telah menunjukkan segala-galanya. Hanya kita sahaja yg sedar atau tidak. Tak boleh terlalu frust,sebab banyak lagi yg menanti kita kat depan. Hidup kan macam roda. Sekejap di atas,sekejap di bawah. Mungkin sekarang kita tak dapat apa yang kita mahu,tapi siapa tahu pada masa depan kan? Kan?



Mengapa harus kita rasa kecewa
Sedangkan Tuhan lebih mengetahui
Apa yang terbaik untuk makhlukNya
Bukan ditakdir untuk menyeksa

Biarpun nikmat terasa berjauhan
Namun jiwa bagaikan tiada sempadan
Itu yang terbaik bagi setiap insan
Saling memahami
Redha dengan kehendak Ilahi

Ya Rabbi auzi'ni an asykur ni'matakallati
An'amta 'alayya wa'ala walidayya

Wahai Tuhanku ilhamkanlah daku
Supaya tetap bersyukur atas nikmatMu
Yang Engkau kurniakan kepadaku
Juga kepada ibu bapaku.


*Hayati dengan mata hati.


Dalam hidup, kita akan sentiasa berdepan denga keadaan dimana kita perlu memilih satu antara dua. Itu sudah pasti. Kita mungkin tidak boleh mengambil kedua-duanya. Tetapi, setiap jalan itu pasti ada kebaikannya walaupun kita BUTA akan kebaikan itu. Kasihan manusia.


Kita boleh merancang dengan penuh teliti dan terbaik, tetapi Allah adalah sebaik-baik perancang

24 jam sehari. Bersamaan dengan 1440 minit dan bersamaan juga 86400 saat.

Itulah masa yang Allah dah beri kepada kita.

Memang dah cantik dah.

Perancangan Allah memang sangat sempurna dan tiada cacat celanya.

Allah tahu yang 24 jam itu memang sangat cukup jika digunakan dengan betul oleh kita,manusia.

Tapi, yang tak betulnya, diri kita sendirilah.

Cuba fikir kembali. Lihat kembali kepada diri kita.

Adakah kita menggunakan 24 jam itu dengan sebaik-baiknya?

Kita selalu mengeluh yang 24 jam itu tidak mencukupi. Memanglah tidak cukup jika kita yang mensia-siakanya.

 Surah Al-Asr, 1-3


1. Demi masa.


2.Sesungguhnya manusia berada dalam kerugian,


3.kecuali orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran.

Allah memang  Maha Mengetahui.Subhanallah.

Sekarang,mari kita check list balik diri kita sebentar.

Selalukah kita mengucapkan Alhamdulillah, walaupun sesaat untuk atas segala nikmat yang Allah kurniakan kepada kita?


Selalukah kita membaca ayat-ayat suci Al-Quraan walaupun untuk beberapa minit sahaja?


Selalukah kita duduk di majlis ilmu walaupun untuk satu jam sahaja?


Selalukah kita bangun 1/3 malam,bertahajud kepada Dia?

Terkedu.

Mungkin ada yang amalkan. Tapi, hendak cuba cakap yang  memang susah nak buat semua perkara di atas.

Sekarang cuba bandingkan dengan yang ini pula.

Selalukah kita berbual kosong membuang masa?


Selalukah kita duduk berjam-jam depan laptop, online?

Terkedu lagi.


"Don't judge book by its cover"

Ayat yang selalu sangat kita dengar.

Tapi, sejauh mana aplikasinya dalam hidup kita?

Kita selalu menilai orang berdasarkan luaran dia.

Yup, yang menulis ini pun terasa.

Luar tak elok, tak semestinya dalam tak elok juga kan?

Mana tahu yang dalam itu seribu kali lebih baik kan?

Tapi, aku percaya yang seseorang itu perlu baik luar dan dalamnya.

Baru seimbang .

Luar baik, dalam busuk = Hampeh!

Luar busuk, dalam baik= Bagus!

Luar baik, dalam baik= Terbaik!

Kita nilai diri kita sendiri terlebih dahulu sebelum hendak menilai orang lain.

Kalau gebang je lebih, nampak sangatlah diri kita ini tersangatlah hampeh!

Ok, pergi ambil cermin dan pandang muka  kau semua.

Tanya satu persatu diri kita ini

Kau selalu kata orang nakal dan tak baik, tapi adakah kau baik sangat-sangat?

Kau selalu kutuk orang, tapi adakah kau itu mulia sangat?

Haih.

Lebih baik nilai diri sendiri dulu, daripada sibuk-sibuk nilai diri orang lain.


aduuhhhh , ~ . pening seyh blog ny . maklum lhakan baru buad blog . first'first EXCITED . then lama'lama pening pale pulak , aiyoo .  ~

Hijjaz - Kau Sahabat Kau Teman

kau lha kawan BAIK aku : )

huu~ , uke , um , nak ckp psl ap nyh aa ? grr . oke . jom kita ckp psl kawan baik  . kawan baik kita ny comel gyla orgnyer ,  mcm BARBIE DOLL . seriously . : D . nama dea SITI NADIA . tp klau dicmpur dgn nama daddy dea jadi lha SITI NADIA BINTI ROSMAN : D .aku suka kawan dgn dea sbb dea ny jnis yang jujur , suka berkwan and peramah :) . hah . idea aku smpai sni jea kot ., HAHA ,sury yep . tyto .ZZZZ . nyte .